Monday 2 March 2015

BEDAH BUKU ONLINE MPKJ. BAHAGIAN 3

[BIRO AKADEMIK 14/15]

BEDAH BUKU ONLINE MPKJ

oleh: Abdul Muhaimin bin Rapingi, Tahun 3, Uni. of Jordan
tajuk buku : خريطة المستقبل، د. شرف القضاة

Bahagian 3

Jika sesuatu hadis seolah-olah menepati keadaan tertentu pada masa kini, maka penulis menetapkan beberapa perkara dalam menilai hadis tersebut. Pertamanya ialah seseorang yang ingin membicarakan tentang hadis perlulah mahir dalam ilmu hadis dan faham tentang hadis secara keseluruhan.
Seterusnya, mereka juga perlu faham dengan keadaan semasa. Kemungkinan sesuatu perkara berbeza antara sesuatu tempat dengan tempat yang lain. Ada dikalangan kita tidak pernah keluar ke tempat lain, maka gambaran yang ada padanya adalah setiap tempat dan negara adalah seperti tempatnya. Perkara-perkara seperti ini perlu diambil perhatian agar kefahaman “waqi’” itu tepat seperti yang dikehendaki. Kemudian penulis juga menyarankan untuk sentiasa adil dalam menilai sesuatu perkara dan tidak terlalu gopoh dalam menghukum. Katanya lagi, selalunya pendapat-pendapat yang tidak sahih adalah kerana manusia yang gopoh dalam menghukum dan tidak adil dalam menilai.
Kata penulis lagi, kalaulah kita tidak memahami sesuatu hadis , jaganlah menganggap ketidakfahaman kita itu sebagai suatu takdir yang telah ditetapkan dan tidak boleh diubah. Kita perlu berusaha untuk memahaminya dengan kefahaman yang betul. Contoh fitnah yang terjadi hari ini adalah tuntutan Israel terhadap negara Palestin. Adakah wajar umat Islam hari ini redha dengan tuntutan itu ? adakah wajar untuk kita katakan bahawa tuntutan itu adalah suatu takdir yang ditetapkan Allah dan kita tidak layak untuk mengingkarinya ? . Umat Islam sepatutnya tidak sekali-kali bersikap berserah kepada takdir semata-mata. Bahkan kita perlu bangun berjihad dan menentang kezaliman. Kita perlu tahu berjihad itu jugak adalah suatu takdir yang ditetapkan, dan ia akan terus berkekalan sehingga ke hari kiamat.
Seterusnya kata penulis, seorang yang mendalami hadis mestilah pandai menyesuaikan diri daam menyampaikan hadis kepada masyarakat. Janganlah terlalu fokus menerangkan hadis-hadis berita gembira sehingga mereka tidak endah kepada sekeliling, dengan alasan Tuhan telah menjanjikan khabar gembira untuk orang Islam. Janganlah pula memberi tumpuan terhadap hadis-hadis fitnah akhir zaman sehingga mereka terlalu takut dan berasa gusar didalam jiwa. Maka sesuaikanlah penyampaian hadis dengan cara yang baik agar bermanfaat kepada semua.
KONKLUSI
Dalam memahami dan mempelajari hadis-hadis akhir zaman, kita perlu cakna kepada dua perkara seperti yang disebut dalam perbahasan ini. Pertama adalah status hadis itu sendiri, sesuatu hadis mestilah sahih darjatnya, kerana hadis dhaif tidak diguna didalam agama kecuali dalam fadhail ‘amal itupun selepas memenuhi syarat-syarat yang pelbagai. Keduanya, kita perlu pastikan kefahaman hadis adalah dengan kefahaman yang betul. Sikap terlalu cepat menghukum perlu dijauhkan, bahkan kita disuruh untuk mengkaji dan mengharmonikan antara hadis-hadis yang seakan-akan berbeza. Daripada hadis-hadis akhir zaman ini juga, dapat meyakinkan kita tentang kenabian baginda s.aw. kerana perkara ghaib tentang masa depan tidaklah diketahui kecuali dengan dalil al-quran ataupun as-sunnah. Akhirnya, semoga perkongsian ini memberi pengetahuan baru kepada kita dalam berinteraksi dengan hadis akhir zaman khususnya, dan beriteraksi dengan sunnah umumnya.
Walahu’alam..

'Ukhuwah Terbina, Kebajikan Terlaksana'

No comments:

Post a Comment