Monday 2 March 2015

BEDAH BUKU ONLINE MPKJ. BAHAGIAN 2

[BIRO AKADEMIK 14/15]

BEDAH BUKU ONLINE MPKJ

oleh : Abdul Muhaimin bin Rapingi, Uni. of Jordan
tajuk buku : خريطة المستقبل، د. شرف القضاة

Bahagian 2

Seterusnya penulis menyatakan bahawa perbezaan dalam perincian sesuatu periwayatan tidaklah memberi kesan sehingga tertolak periwayatan tersebut. Contohnya hadis berkenaan dajjal, datang beberapa riwayat yang menerangkan perincian sifat-sifat dajjal. Ada riwayat menyatakan matanya buta disebelah kanan, ada riwayat lain pula mengatakan sebelah kiri. Jadi perbezaan ini tidaklah bermaksud dajjal merupakan suatu khayalan. Bahkan ini menjadi bukti bahawa sebelah daripada mata dajjal itu buta. Untuk menjelaskan hal ini lagi, penulis memberi contoh yang lebih jelas. Kata penulis, jika tersebar sesuatu khabar tentang terhempas sebuah kapal terbang, kemudian media berbeza dalam melaporkan bilangan penumpang yang terbunuh, ada media menyatakan 100 orang, ada yang lain mengatakan 105 orang sebagai contoh. Jadi adakah perbezaan ini bermakna berita terhempas kapal terbang itu tidak betul ? . Bahkan yang sebenarnya, perbezaan khabar bilangan penumpang terbunuh ini sepatutnya lebih menguatkan berita terhempas kapal terbang, dan bukan menafikannya.
Kemudian, penulis menasihati kita supaya tidak terlalu cepat dalam mentarjih sesuatu hadis sahih yang berbeza antara satu sama lain. Beliau menyatakan bahawa seseorang perlu mengumpul keseluruhan periwayatan terlebih dahulu. Jika periwayatan itu saling berbeza, maka perlu kepada mengharmonikan periwayatan. Kalaulah tidak ada ruang untuk diharmonikan, akhirnya barulah boleh ditarjihkan. Contoh yang diberi oleh penulis adalah hadis tidak akan sampai kepada kamu satu zaman kecuali zaman tersebut lebih teruk daripada zaman sebelumnya. Hadis ini seolah-olah bercanggah dengan hadis kedatangan Al-Mahdi dan turunnya Nabi Isa a.s, kerana zaman kedatangan mereka lebih baik daripada zaman sebelumnya. Jadi dalam keadaan kedua-dua hadis ini sahih, maka perlu kepada pengharmonian antara dua riwayat ini. Kata penulis, hadis yang pertama itu menerangkan tentang kaedah umum bagi peredaran zaman, manakala hadis kedua pula mengecualikan zaman al-Mahdi dan Nabi Isa daripada kaedah umum tersebut.
Kedua : Dilalah hadis
Sudut kedua yang dibincangkan oleh Dr Sharf adalah tentang dialalah hadis. Kata beliau, dalam memberikan makna sesuatu hadis, kita mestilah kekal dengan makna hakikat terlebih dahulu sebelum memberi makna secara majaz. Syarat untuk menukarkan makna daripada hakikat kepada majaz adalah perlu ada qarinah yang kuat. Jika tiada qarinah, sesuatu perkataan tidak boleh berubah maknanya daripada hakikat kepada majaz.
Contoh, ada hadis yang menerangkan tentang kedatangan Nabi Isa a.s pada akhir zaman kelak. Kita tidak boleh mengatakan hadis ini membawa maksud berakhirnya peperangan dan tersebarnya agama Islam. Kerana kedatangan Nabi Isa a.s terdapat perincian-perincian yang tertentu yang mustahil untuk ditafsirkan sedemikian. Terdapat hadis-hadis yang menerangkan ciri-ciri warna kulitnya, sifat rambutnya, dimana turunnya, bagaimana turun dan sebagainya. Jadi adakah sifat-sifat ini bermaksud berakhirnya peperangan? Atau tersebarnya dakwah islam?
Begitu juga hadis tentang dajjal, bukanlah hadis itu bermaksud kerosakan kehidupan manusia. Kerana terdapat juga riwayat yang menerangkan tentang sifat-sifat jasadnya secara terperinci, seperti rambutnya kerinting. Adakah boleh ditafsir kerosakan kehidupan seseorang dengan rambut yang kerinting?

Pada tahun 70-an , ada yang mendakwa bahawa Raja Hasan bin Talal adalah Al-Mahdi yang ditunggu. Apabila disebut kepadanya bahawa nama Al-Mahdi adalah Muhammad bin Abdullah, bukannya Hasan bin Talal, beliau menjawab bukankah nama Muhammad itu ‘Hasan’ (baik) ? maka jawabnya betul nama Muhammad adalah nama yang baik. Katanya itulah yang dimaksudkan dengan Muhammad. Adapun yang kedua, Abdullah, adalah nama datuk kepada Raja Hasan, bermaksud yang kedua itu dinisbahkan kepada datuknya. Maka jadilah Muhammad bin Abdullah. Kata penulis, ini adalah contoh golongan yang bermain-main dengan lafaz. Mereka mengubah lafaz hakiki kepada makna majazi tanpa qarinah yang betul.

Seterusnya, penulis menyatakan pemahaman sesuatu hadis mestilah selari dengan al-quran dan as-sunnah yang sahih, dan tidak boleh memahami hadis jika berbeza dengan kedua-dua sumber ini. Kemudian beliau jugak meyarankan kita agar berhati-hati dalam menisbahkan sesuatu hadis kepada perkara-perkara tertentu kecuali apabila hadis tersebut menerangkan dengan jelas dan penerangan itu disepakati oleh ulamak. Jika terdapat perselisihan dikalangan ulamak tetangnya, hadis tersebut tidak boleh dinisbahkan secara pasti. Apabila perbezaan seperti ini berlaku, lebih selamat kita katakan dengan lafaz ‘boleh jadi hadis tersebut bermaksud sedemikian’ tanpa menisbahkan secara pasti.
Bersambung..

'Ukhuwah Terbina, Kebajikan Terlaksana'

No comments:

Post a Comment