Monday 2 March 2015

BEDAH BUKU ONLINE MPKJ. BAHAGIAN 1

[BIRO AKADEMIK 14/15]
BEDAH BUKU ONLINE MPKJ

oleh : Abdul Muhaimin bin Rapingi, Tahun 3, Uni. of Jordan
tajuk buku : خريطة المستقبل، د.شرف القضاة

BAHAGIAN 1
Pendahuluan
Semua dikalangan kita beriman dengan adanya hari kiamat. Bahkan tanda-tanda kecil datangnya hari kiamat sudah dapat dilihat pada masa sekarang. Sebagai penuntut, kita sepatutnya mengkaji tentang hari kiamat berdasarkan dalil-dalil daripada al-quran dan as-sunnah. Antara kitab yang menceritakan khusus tentang hal ini adalah kitab “Gambaran masa depan didalam hadis-hadis nabi –hadis berita gembira dan fitnah akhir zaman-“ oleh Prof Dr Sharf Al-Qudoh, pensyarah hadis, univ of Jordan. Maka saya suka untuk berkongsi tentang disiplin seorang muslim ketika beineraksi dengan hadis-hadis seperti ini. Maklumat ini adalah gambaran umum daripada kitab yang ditulis oleh Dr Sharf al-Qudoh.
Disiplin berinteraksi dengan hadis-hadis masa depan
Dr Sharf menetapkan dua sudut yang perlu diambil perhatian dalam berinteraksi dengan hadis-hadis ini. Yang pertama adalah kesahihan hadis itu sendiri, dan yang kedua adalah dilalah terhadap sesuatu hadis.
1- Kesahihan hadis
Penulis menyarankan kita untuk menitikberatkan kesahihan hadis sebelum membicarakan tentang teksnya. Kita perlu pastikan bahawa sesuatu hadis itu sahih terlebih dahulu, samada ianya hadis sahih, atau sahih lighairih, atau hasan, atau hasan lighairih.
Kemudian penulis juga meyatakan hadis yang dibincangkan mestilah hadis marfu’ yang sampai kepada nabi saw. Ini kerana jika hadis itu bertaraf mauquf ataupun maqtu’, boleh jadi khabar yang disebutkan itu merupakan khabar-khabar israiliyyat. Bahkan al-quran sendiri menyebut bani Israel memanipulasi kitab-kitab mereka dan menyelewengkannya. Perkara ini juga disebut oleh pengkaji barat sendiri. Tetapi jika hadis mauquf yang hukumnya bertaraf marfu’, maka ianya diterima dengan syarat sahabat yang meriwayatkan hadis ini tidak mengambilnya daripada ahli kitab. Penulis juga menyatakan hadis yang dimaksudkan bukanlah semata-mata hadis mutawatir, bahkan diterima hadis ahad yang bertaraf sahih dan hasan.
Seterusnya penulis menerangkan kepada kita tentang perbezaan khilaf akal dan juga khilaf adat. Perbezaan antara dua perkara ini merupakan suatu perbezaan yang besar. Penulis menyatakan mukjizat para anbia’ semuanya berbeza pada adat dan bukannya akal. Hadis-hadis yang sahih tidak akan berbeza dengan akal manusia. Kemungkinan sesuatu perkara diriwayatkan oleh nabi seolah-olah bercanggah dengan kita. Maka perlu diteliti adakah percanggahan itu percanggahan akal, ataupun percanggahan adat. Sebagai contoh, riwayat yang menyatakan haiwan bercakap, ada sebahagian golongan menolak periwayatan ini, dengan alasan mustahil haiwan boleh bercakap sedangkan tiada peti suara. Ini adalah contoh percanggahan adat, kerana hari ini teknologi mencipta radio dan televisyen mampu mengeluarkan suara sedangkan ia tidak ada peti suara. Kemudian penulis meyatakan contoh percanggahan akal adalah seperti akidah nasrani yang mngatakan Tuhan itu tiga, dan dalam masa yang sama juga ia satu. Ini adalah contoh paling besar dalam percanggahan akal. Kerana akal tidak mampu menerima sesuatu yang tiga itu satu, dan yang satu itu adalah tiga.
Bersambung…
'Ukhuwah Terbina, Kebajikan Terlaksana"

No comments:

Post a Comment